Hvad kan du gøre hvis du oplever problemer med et forsinket fly?

Hvad kan du gøre, hvis dit fly er forsinket?

Har du oplevet at dit fly blev meget forsinket, eller sågar aflyst når du har været ude og flyve? Det er en sur start eller slutning på en god ferie, hvis du bliver forsinket enten på vej ud eller hjem, og du mister tid du ellers kunne have brugt ved stranden.

Dog er der heldigvis hjælp at hente, hvis du oplever dette!

Vidste du, at du har en EU-sikret ret der giver dig mulighed for at opnå erstatning ved forsinkede eller aflyste fly?

Mange kender ikke til deres rettigheder, og er ikke klar over, at de faktisk relativt let kan være berettiget til en kompensation på op til €600.

I henhold til loven EU261/2004, kan du være berettiget til en erstatning på op til €600, hvis dit fly er forsinket mere end 3 timer. Der er nogle faktorer der spiller ind, og bestemmer hvorvidt du er berettiget til erstatning, og i så fald hvor meget du er berettiget til. Dem vil vi forsøge at belyse her!

Hvor kan jeg få kompensation?

Som hovedregel kan du få erstatning for forsinkede eller aflyste flyvninger inden for EU. Derudover gælder reglerne også i Norge, Schweiz og Island. Derudover er mange internationale flyvninger også dækket.

Hvis du flyver fra en EU-lufthavn, er du dækket af reglerne, og du har mulighed for at søge kompensation, uanset destinationen. Flyver du fra et ikke EU-land, men destinationen er en lufthavn i EU, afhænger det af flyselskabet, hvorvidt du er dækket.

Er der tale om et flyselskab med base i Europa, er du dækket af reglerne.

Hvilke afgange kan jeg få kompensation for?

Stort set alle typer afgange giver ret til kompensation. Om du flyver på sommerferie med et charterfly, eller du flyver på forretningsrejse med en ruteafgang, er fuldstændig underordnet. Så altså uanset om du bliver forsinket til dit møde, eller om du blot ikke når at få de bedste strandstole, er du dækket.

Hvilke krav skal være opfyldt?

Mere end 3 timers forsinkelse

Din forsinkelse skal desværre være på minimum 3 timer, for at opfylde kravene. Altså skal din reelle ankomsttid være mere end 3 timer forsinket, fra den beregnede ankomsttid.

Ankomsttiden bliver defineret som det tidspunkt hvor flyet er parkeret ved gaten, og dørene åbnes. Det tidspunkt hjulene rammer landingsbanen, gælder altså ikke som ankomsttidspunkt!

Forsinkelsen må ikke skyldes ”ekstraordinære omstændigheder”

Hvis din forsinkelse skyldes såkaldte ”ekstraordinære omstændigheder”, frafalder retten til kompensation for forsinkelsen. Ekstraordinære omstændigheder lyder lidt abstrakt, men kort sagt kan det defineres som ”begivenheder uden for flyselskabets kontrol”.

Det kan for eksempel være:

  • Dårligt vejr
  • Restriktioner fra lufthavnen eller flykontrollens side
  • Problemer med lufthavnens teknologi, f.eks. radar
  • Sundhedsmæssige nødsituationer
  • Strejke
  • Sabotage, uro og terrorhandlinger.

For disse begivenheder, er flyselskabet ikke erstatningspligtig.

Dog er ”ikke ekstraordinære omstændigheder” dækket af erstatningspligten. Når det er omstændigheder inden for flyselskabets kontrol, som f.eks. drifts- eller tekniske problemer, har EU-domstolen flere gange udtalt, at dette ikke kan kvalificeres som ekstraordinære omstændigheder.

Altså er tekniske problemer ikke nok til at fritage flyselskaberne fra erstatningspligt.

Hvor kan jeg se, om jeg er berettiget til en erstatning for et forsinket fly?

Reglerne for erstatning i forbindelse med flyforsinkelse eller aflysning er lidt forvirrende og komplekse, i og med der er nogle regler og krav der skal opfyldes.

Du kan dog hurtigt og nemt tjekke om din specifikke situation berettiger dig til kompensation.
Virksomheden AirHelp har lavet et simpelt værktøj der giver dig mulighed for at undersøge dine muligheder.

Du finder værktøjet ved at klikke her.

Hvad er AirHelp?

AirHelp er en virksomhed grundlagt af danske Henrik Zillmer. AirHelp har siden 2013 hjulpet over 13 millioner passagerer til at søge og kræve erstatning. Før i tiden var det svært at få erstatning for forsinkede flyrejser, da de færreste kendte reglerne, eller havde ressourcerne til at føre sager mod de store flyselskaber.

AirHelp kører med en såkaldt ”Nul Gevinst = Nul Gebyr” politik, og derfor er deres service fuldstændig gratis, hvis du ikke opnår erstatning. Modtager du derimod en erstatning, tager AirHelp et mindre gebyr, for at have ført sagen for dig. Det er dem du skal have fat i, hvis dit du oplever problemer med et forsinket fly.

AirHelp er i dag en international virksomhed der opererer i mere end 30 lande, med over 700 medarbejdere. Besøg deres hjemmeside gennem et af ovenstående links, såfremt du vil vide mere om virksomheden.

Har du spørgsmål?

Hvis du har spørgsmål til dine rettigheder i forbindelse med flyforsinkelser, eller er du i tvivl om du er berettiget til kompensation? Så anbefaler vi at du kontakter AirHelp uforpligtende, eller tager et kig på Forbrugerrådet Tænks artikel om netop dette emne. Du finder artiklen ved at klikke her.

Er du på udkig efter din næste rejse?

Så fortvivl ikke! Vi har her på siden samlet guides til flere storbyer rundt omkring i verden.

Vi vil, i tråd med ovenstående, anbefale følgende to destinationer, der virkelig må betegnes som to af de absolut fedeste storbyer du kan rejse til, inden for EU.

Først vil vi anbefale vores store guide til Barcelona. I artiklen kommer vi både ind på hvor og hvad du kan spise, kommer med anbefalinger til hvor du kan bo, og naturligvis også hvilke seværdigheder du skal se.

Vores næste anbefaling går på en storbyferie til Berlin. Vi har samlet en stor guide med hoteller, mad, barer og seværdigheder. Vi har sågar haft en udsendt i marken, til at berette om hans oplevelser. Selvom Berlin måske lyder lidt tørt for os der bor forholdsvist tæt på, er det virkelig en storby der er værd at besøge!

Similar Posts

Leave a Reply