TV Tårnet i Berlin

Storbyferie i Berlin

Storbyferie i Berlin er noget helt specielt.

Storbyferier bliver tit forbundet med byer som New York, Paris eller London – men Berlin er en overset perle, når det kommer til storbyferier. Med kun nogle timers kørsel fra Danmark, er Berlin et oplagt mål til en forlænget weekend, og en meget billigere og nemmere løsning, end mange af de andre storbyer.

Vil du ikke have bilen med til Berlin, er der også andre alternativer. Du bruger alligevel ikke bilen under opholdet og det koster kun få hundrede kroner at flyve til Berlin fra Danmark. Du finder masser af billige billetter hos f.eks Momondo DK.

En storbyferie i Berlin har masser at byde på – både historisk, kulturelt, shopping og sjove aktiviteter. Det bliver du alt sammen meget, meget klogere på, i denne artikel!

Julemarkederne i Berlin.

Berlins mange julemarkeder var i første omgang det der fik os lokket afsted. Derfor lavede vi en forlænget weekend med planer om at se Berlin, deres julemarkeder, deres historie og så lige slutte turen af søndag inden det igen gik mod Danmark, med at besøge koncentrationslejren Sachsenhausen der ligger kort tids kørsel væk fra Berlin mod Danmark.

Vi blev lidt klogere. Men dette var vores første storbyferie i Berlin, i november 2015.

Dag 1- torsdag, afrejse og mange planer.

Afsted fra Danmark tidligt torsdag, kl 6.00. Planen var at være i Berlin lidt over middag. På vejen var vi et smut forbi outlet i Neumünster. Det kan anbefales, hvis ikke det er vigtigt at det lige skal være modellen fra imorgen er der virkelig mange penge at spare i forhold til priserne i Danmark.

Efter besøget i outlet tilbage på autobahn og afsted mod Berlin. Vi var der kl ca. 13.00. Planen holder! Det her bliver den bedst planlagte weekend, vi endnu har været på tænkte vi. Ingen problemer med parkering og indtjekning, rigtig fint. Vores hotel lå 4-5 minutters gang fra Kurfürstendamm, den største shopping gade i Berlin, hvor heldig kan man være.

Vi havde løst kigget på nogle kort og tænkte at så var Berlin da heller ikke større. Den kan vi sagtens finde rundt i uden kort.

Da vi forlod hotellet og var gået en halv times tid uden at støde på den Kurfürstendamm måtte vi alligevel spørge om hjælp 🙁 Vi var gået langs med den), flot!

Booking.com

Kurfürstendamm

Kurfürstendamm er lidt større og lidt mere spændende end først antaget. Vores sammenligning med at den nok kunne sammenlignes med strøget i København holdt ikke helt vand. Sammenligningen skal nok nærmere gøres med Oxford Street i London. Ihvertfald røg den fine planlægning fuldstændig i vasken. Resten af dagen og aftenen gik med at gå rundt på Kurfürstendamm og kigge i de kendte butikker og være imponerede over at der var vagter ved næsten dem alle. Dag et sluttede med restaurantbesøg på et steakhouse på Kurfürstendamm.

Dag 2 – Fredag, tidsrammen skal overholdes og det tabte skal indhentes.

Næste morgen var vi klar til at se nogle af de seværdigheder vi havde planlagt. Og da vi ikke mente byen var kæmpestor kunne vi jo lige så godt gå. Og det gjorde vi. 27 km fik vi gået inden vi var hjemme igen. Turen igennem Tiergarten er rigtig hyggelig og det er virkelig smukt når man går mod Siegessäule, der er en sejrssøjle der blandt andet skal minde om sejren over Danmark i 1864 og derefter mod Brandenburger Tor. Brandenburger Tor er den eneste bevarede byport ud af de ialt 18 byporte der stod indtil midten af det 19. århundrede. Brandeburger Tor blev også symbolet for delingen af Øst og Vest da Berlinmuren gik lige forbi byporten på vestsiden. Nå men ihvertfald er det utroligt smukt at gå imod. Men 27 km på en dag i Berlin kan bestemt ikke anbefales for almindelige mennesker med halvtykke ben!

Byporten Brandenburger Tor
Den sidste bevarede byport port i Berlin.
Tidsplanen skred…

Da vi var bagefter vores planlægning tog vi den hurtige runde med at se Brandenburger Tor, den Jødiske gravplads, Check point charlie og TV tårnet. Sådan, så var tidsplanen indhentet, godt arbejde. Efter en middag hos Nolles, som efter mange ture i Berlin er blevet et af to favoritsteder (Det andet er Cafe Alex ved TV tårnet), var det planen at se DDR museet. og det gamle Stasi fængsel Hohenschönhausen.

Midt på eftermiddagen fik vi fundet frem til DDR museet. Og det var spændende, meget spændende. Her så vi hvordan en standard DDR familie levede, og så hvordan DDR blev opbygget. Museet er rigtig spændende og kan varmt anbefales, men afsat et par timer for at få det hele med.

Da klokken nu var blevet så mange at det var spisetid gik vi tilbage til TV tårnet på Alexandersplatz og spiste på Cafe Alex.

Efter spisningen gik vi igennem et par julemarkeder og derefter de sidste 5-6 km hjem til hotellet. Nu var vi igen bagefter tidsplanen. Og de ting vi havde set var gået alt for stærkt.

Når der planlægges en storbyferie i Berlin, skal man være opmærksom på, at der er sindssygt meget at opleve og se, både på grund af byens historiske fortid, men også fordi den i dag er en kulturel metropol.

Dag 3 – Lørdag, i dag går vi ihvertfald ikke.

Lørdag var vi godt trætte efter et par dage med mange km i benene og vi blev hurtigt enige om at planlægningen lige så godt kunne droppes. Vores plan var alligevel gået fuldstændigt fløjten. Vi bestemte os for at vi ville ud og se Hohenschönhausen som det eneste den dag. Og at vi absolut ikke skulle gå derud. Vi fik fundet den nærmeste S-bahn station og fik sat os lidt ind i hvordan vi kunne komme derud med S-bahn og U-bahn.

Det fungerede rigtig fint og planen var så at tage en taxa hjem og se lidt andet. Turen i Hohenschönhausen var en meget interessant guidet tur, hvor vi blev vist rundt af Wolfgang. Wolfgang var, lige som mange af de andre guider, selv tidligere indsat og fortalte levende om tiden som indsat. Og det var en hård fortælling. Meget barskere end forventet. Vi så blandt andet stederne hvor der blev udøvet tortur, og gummicellerne som man røg i med jævne mellemrum. Spændende, men meget hårdt.

Stasifængslet i Berlin.
En celle fra Hohenschönhausen i Berlin.

Vi dummede os… igen…

Efter den omgang blev vi enige om at vi kunne have godt af at gå en tur og holde pause på en cafe. Og da det ikke var ret langt fra centrum kunne vi lige så godt begynde at gå, finde den store vej og følge den mod centrum. Så kunne vi lige nappe en café på vejen. Og igen blev vi ofre for vores egen dårlige planlægning. Der var næsten 10 km til Tv tårnet og ikke det der lignede en café på vejen. Til gengæld så vi så hvordan bygninger i det gamle DDR stadig ser ud. Og der er godt nok langt igen før det kan betragtes som moderne byggeri.

Nå, men tilbage på café Alex og spise. Igennem et par julemarkeder og hjem på hotellet bagefter.

Dag 4 – Søndag hjemrejse.

Søndag var hjemrejse dagen. Eneste plan var at få noget morgenmad og køre stille hjemad. Og så lige se koncentrationslejren Sachsenhausen der ligger 35 km nord for Berlin. Sachesenhausen var den første koncentrationslejr der blev opført af Himmler. Lejren var, ud fra et historisk synspunkt meget spændende. Men da vi havde valgt at se en masse af de “negative” ting der igennem historien er sket ved Berlin, i løbet af de sidste dage var vi fuldstændigt fyldte med “dårlig karma”, så i stedet for at tage den store tur med radio guide, bestemte vi os for at gå ret hurtigt igennem det hele. Vi var der ca. 45 minutter. Så havde vi ikke energi til mere elendighed og tog hjem til Danmark.

Berlin koncentrationslejr.
Koncentrationslejren Sachsenhausen ved Berlin.

Evaluering af vores første storbyferie i Berlin.

Berlin turen var rigtig god. Men vi valgte at planlægge alt for mange ting. Vi havde ikke tid til at se tingene ordentligt og det er brand ærgeligt når man står midt i noget så historisk som Berlin.

Men vi lærte at lave en plan der holder, og vi lærte at der skal indlægges pauser på de forskellige hyggelige cafeér der er over hele Berlin. Og så lærte vi at Berlin ikke er så lille endda. Det kan godt betale sig at sætte sig ind i hvordan S- og U-Bahn fungere. Og at undersøge hvor nemt det faktisk er at leje en el-cykel i Berlin 🙂

Vi har lavet en lille guide ud fra vores oplevelser fra vores første ture til Berlin, som du kan se her. Meningen med guiden er at det skal være nemt for dig at lave planen og bestille billetter til de ting du vil se hjemmefra.

Rigtig god fornøjelse med din storbyferie i Berlin!

Missede vi noget?

Hvis du syntes der mangler noget eller bare har kommentarer til vores indlæg, guide eller andet er du velkommen til at smide en kommentar herunder 🙂

Du kan tjekke hotelpriserne i banneret herunder hvis du vil se hvad overnatninger i Berlin koster.

Man kan med fordel være ude i god tid, når du skal bestille hotel til din storbyferie i Berlin. Priserne på hotellet svinger meget, alt efter perioden, så hold godt øje!

Har du en ferie, forlænget weekend eller en anden spændende tur du gerne vil lave en guide om, eller lave som et indlæg til vores rejsemagasin, er du meget velkommen til at kontakte os på mail med din historie så vi kan udgive den her på siden.

Vi håber du finder hvad du skal bruge på vores side, så du let kan komme i gang med planlægningen af din næste storbyferie i Berlin,